רוב האנשים אינם מודעים לתחזוקה שהגג דורש ונזכרים לבצע שיפוץ כשכבר יש נזק בגג, ויש טפטוף בתוך הבית. תחזוקה נכונה הייתה יכולה למנע את הנזק ולחסוך כסף רב על שיפוץ ועל איטום גגות.  

תחזוקה שוטפת תורמת לאורך חיי הגג ולמראה האסטטי שלו.

התחזוקה כוללת ניקוי הגג, צביעת חלקי עץ חשופים לשמש, החלפת רעפים שבורים בגגות רעפים, חידוש איטום הגג לפי הצורך, ניקיון מערכות הניקוז, חיזוק קורות וחלקים רופפים אחרים.

חשיבות השמירה על נקיון הגג

אחת הסיבות  לחדירת רטיבות במיוחד בגגות שטוחים היא עלים, ענפים, ופסולת שהצטברו על הגג ופגעו בחומרי האיטום, דבר הגורם לנזילות. העלים והפסולת עלולים לסתום את  המרזבים ומערכות הניקוז ולמנוע ממי הגשמים להתנקז. ניקיון שוטף של המרזבים ושטחי הגגות עשוי למנוע את הצורך באיטום גגות.  

עוד סיבה ללכלוך היא ציפורים, בעיקר יונים ובעלי חיים אחרים שמתנחלים על הגג. היונים נוהגות לבנות קן על הגגות. הלשלשת גורמת לריח לא נעים ופגיעה אסטטית ועלולה אף לגרום למחלות קשות לבני אדם. כמו כן הלשלשת והחומרים שהן משתמשות לבניית הקן, סותמים את המרזבים ומערכות הניקוז והאוורור.

לכן יש לנקות את הגג ולסתום את הפרצות מהן נכנסים בעלי החיים.

איטום גגות

מומלץ מאוד לא לחכות עם איטום הגג כשכבר יורד לכם גשם בתוך הבית.  דבר חשוב מאוד לשים לב אליו באיטום הגג הוא החומרים שבעזרתם מבצעים את האיטום. החומרים צריכים להיות מאותה משפחה של החומרים שכבר קיימים בגג שלכם, אחרת הם לא ידבקו היטב זה לזה. הרצון לבחור בזול ביותר עלול להתברר בסופו של דבר כיקר אם החומרים לא מתאימים, ויהיה צורך לחזור על איטום הגג שוב כעבור זמן מה.

החלק החשוב באיטום גגות  הוא עבודת ההכנה - ההכנה כוללת ניקיון יסודי של הגג ושאריות האיטום הישן, והרמה של כל הדודים, המרזבים והמזגנים מהגג. לכן חשוב להזמין קבלן שעובד ביסודיות.

קיימות מספר שיטות לאיטום גגות:

השיטה המובילה והיעילה ביותר היא יריעות ביטומניות.  האיטום מתבצע על ידי הלחמה של היריעות זו לזו, ולקצוות הגג, עד שנוצר מעין "שטיח" המכסה את הגג כולו. שיטה זו נעשית בשלושה מקרים: על גבי גג שעבר זיפות בעבר, כשכבה נוספת של יריעות חדשות, או על גבי גג בטון חשוף וחדש.

שיטה נוספת, היא השיטה הישנה – זיפות גגות. שיטה זו מתאימה  עבור גגות שיש עליהם הרבה דודים, קולטי שמש, מזגנים וכדומה. החיסרון של הזיפות הוא הצורך בתחזוקה שנתית בהמשך.

עוד שיטה לאיטום גגות היא איטום בחומרים אקריליים. שיטה זו מתאימה  לגגות קטנים או גגות בטון חדשים.

עוד שיטה היא חומר איטום פוליאוריטני. איטום בחומר זה נפוץ בעיקר במקרים בהם הגישה לגג מורכבת וקשה לבצע את הלחמת היריעות. השיטה מתאימה למקומות מוצלים בלבד.

יש לציין כי בהרבה מאוד בתים בארץ יש רעפים ישנים עשויים מבטון. רעפים אלה נשברים בקלות, וכך נוצרת חדירת מים לבית. כיום יש רעפים חדשים מחומרים טובים יותר ועמידים יותר, לכן במקרים מסוג זה, מומלץ להחליף את הרעפים לרעפים מהסוג החדש.

ניתן לסכם ולומר כי בעזרת תחזוקה נכונה של הגג ניתן למנוע תקלות רבות והוצאות בהמשך.