מאת: אינג' איתן חביב

עונת הקיץ היא העונה המתאימה לביצוע איטום גג בנין המגורים הפרטי או המשותף, כאשר הגשם לא נראה באופק וניתן לבצע את ההכנות לאיטום ואת עבודת האיטום עצמה באופן הראוי, ללא חשש מגשם פתאומי  אשר משבש עבודות אלה. כמו כן, התשתית יבשה ואינה אוצרת בתוכה לחות אשר עלולה להפריע להידבקות טובה של חומרי האיטום לתשתית. 

פעולה ראשונה שיש לבצע, ובמיוחד בגגות המחדירים מים, היא בדיקת פתחי המרזב, זאת כדי לוודא שאינם סתומים עקב הצטברות פסולת ולכלוך.

בכל מקרה, גם אם פתח המרזב נקי, מומלץ להזרים מים לתוך המרזב כדי לוודא שאינו סתום בנקודה כלשהיא.

בגג מצופה בשכבת ביטומן (זפת) חם אשר התבלה, נסדק וזקוק לחידוש, מומלץ לנקות היטב את פני השטח, להוריד חלקים רופפים, לבדוק תקינות של פתחי המרזב ושל השיפועים. מומלץ להתקין נקזים איכותיים המשולבים ביריעה ביטומנית בפתחי הניקוז, להבטחת ההתחברות המושלמת של מערכת האיטום לפתח הניקוז.

במידת הצורך יש לתקן שיפועים, כך שהשיפוע המינימאלי יהיה בשיעור של 2% לכיוון פתח הניקוז.

לאחר גמר ההכנות, יש למרוח שכבת יסוד ביטומנית מסוג פריימר 101 ולאחר ייבוש מתאים ליישם שכבה של ביטומן חם מסוג ביטולסטיק 105/25, לקבלת שכבה ביטומנית רציפה, שטוחה וללא סדקים.

לאחר מכן, יש לרתך מעליה יריעות מסוג ביטומפלסט 5R עם גמר אגרגט לבן (יריעות ביטומניות תקניות בעובי 5 מ"מ עם ציפוי אגרגט בהיר). יישום היריעות יבוצע על פני השטח האופקי של הגג וכן על גבי המעקות בהיקף, עד לגובה של 25 ס"מ לפחות מעל פני הגג. יישום היריעות יבוצע עפ"י מפרט היצרן ובהתאם לדרישות התקן הישראלי מס' 1752 חלק 2. בקצה היריעות באזור המעקות ובנקודות רגישות יש לאבטח את מערכת האיטום באמצעות מסטיק ביטומני אלסטומרי מסוג מסטיק 244.

מתקנים הנמצאים על הגג, כגון דודי שמש או מזגנים, יש להרים, לרתך תחתם את יריעת האיטום ולהניח על גבי יריעת האיטום עוד יריעה כנ"ל בגודל של לפחות 50*50 ס"מ, כאשר יריעת הגנה זו תבלוט לפחות 20 ס"מ מכל צד מהמתקן המונח מעליה. על יריעה זו יש להניח מרצפת מדרכה, לקבלת רגלי המתכת של המתקן תוך הגנה על מערכת האיטום.

לאחר גמר היישום ובדיקת הצפה (עפ"י ת"י 1476/1), יש להכסיף את פסי הביטומן המותך בחפיפות ואת המסטיק הביטומני עם ביטומסילבר, להגנה מפני קרינת השמש.

 

בגג אטום ביריעות ביטומניות ישנות ומחדיר מים, יש לבדוק היטב את הריתוכים בין יריעות סמוכות ובהיקף הגג, את ההתחברות לפתח הניקוז ואת העיבודים סביב אלמנטים חודרים את הגג או סביב אלמנטים המונחים על הגג כמו דודי שמש, צנרת, מתקני מיזוג אויר ועוד. במידה ומגלים שמערכת האיטום פגומה בנקודות שצוינו, יש לחדש את האיטום בנקודות אלה ע"י פתיחה וריתוך היריעות הקיימות מחדש, ריתוך יריעות חדשות או סתימה עם מסטיק 244.

לאחר גמר התיקונים, ייבוש סופי של המסטיק (כשבועיים, בתלות בתנאי מזג האוויר), יש לבצע ניקיון יסודי של הגג לקראת יישום מערכת האיטום הכללית.

מתקנים הנמצאים על הגג, כגון דודי שמש או מזגנים, יש להרים ולרתך תחתם את יריעה ביטומנית כנ"ל בגודל של לפחות 50*50 ס"מ, כאשר יריעת הגנה זו תבלוט לפחות 20 ס"מ מכל צד מהמתקן המונח מעליה. על יריעה זו יש  להניח מרצפת מדרכה, לקבלת רגלי המתכת של המתקן תוך הגנה על מערכת האיטום. בכל מקרה, יש להשאיר שוליים פנויים של יריעה ברוחב 10 ס"מ לפחות מעבר למרצפת המדרכה בהיקף, לצורך התחברות עם מערכת האיטום העתידית.

במידה והשיפועים בגג תקינים כפי שהוגדר לעיל ואין הצטברות מים עומדים, ניתן לאטום את הגג במערכת איטום מסוג פוליסיל 400, מערכת איטום מבוססת פוליאוריתן, המיושמת בהתזה או במריחה ויוצרת שכבת איטום רציפה וגמישה בעלת גוון לבן. היישום יהיה על גבי פריימר אפוקסי מסוג אקווה פוקסי, לפי מפרט היצרן (ראה פירוט להלן).

במידה ולא ניתן לתקן את השיפועים באופן ראוי, וקיימת הצטברות של מים עומדים, מומלץ ליישם על שכבת היריעות הקיימת מערכת איטום מיריעה ביטומנית.

בתחילה יש ליישם שכבת יסוד ביטומנית ייעודית על בסיס מים מסוג פריימר 120, בכמות מתאימה על פי הוראות היצרן, כך שתכסה את פני האגרגט ותיצור שטח חלק של שכבה ביטומנית יבשה. לאחר ייבוש מתאים, יש לרתך מעליו יריעות ביטומניות תקניות בעובי 5 מ"מ עם ציפוי אגרגט בהיר כנ"ל, על פני שטח הגג כולל על המעקות בהיקף, עד לגובה של 25 ס"מ לפחות מעל פני הגג. יישום היריעות יבוצע עפ"י מפרט היצרן ובהתאם לתקן הישראלי מס' 1752 חלק 2, בדיקת ההצפה תבוצע עפ"י ת"י 1476/1. 

גגות מרובי מתקנים: קיימת עדיפות ליישום מערכת איטום נוזלית/משחתית במריחה/התזה, אשר מתאימה לתפקוד גם בגגות עם מים עומדים בתקופת החורף.

שתי מערכות איטום באות בחשבון במקרה זה:

1. KOSTER MS FLEX FOIL- מערכת איטום חדשנית ואיכותית על בסיס MS POLYMER, בעלת יתרונות רבים, כדלקמן:

  • מוצר נטול ממסים, ידידותי למשתמש ולסביבה.
  • בעל עמידות מעולה בקרינת השמש (UV).
  • חומר גמיש מאד, בעל כושר התארכות של 500%, מגשר על פני סדקים בתשתית.
  • עמיד בטווח טמפרטורות רחב (-30°C עד 80°C).
  • בעל כושר הידבקות מעולה לסוגים רבים של תשתית.
  • עמיד בהידרוליזה, מלחים, קיפאון.
  • עמיד במי מלח, שמנים, דטרגנטים וכימיקלים אחרים (יש לברר מול הספק).
  • אינו מתכווץ, אינו נסדק.
  • ניתן ליישום בשכבה עבה, לפי המלצת היצרן.
  • ניתן ליישום על תשתית לחה במקצת, עם פריימר מתאים (ראה מפרט היצרן).
  • טיקסוטרופי, איננו מחליק ביישום על שטח אנכי, בעובי המתאים.

 

מערכת זו יושמה בגגות רבים בארץ בהצלחה רבה והיא נחשבת לאיכותית מסוגה ומאריכת ימים.

 

2. מערכת נוספת אשר ניתן ליישם במקרה זה הינה מערכת פוליסיל, מערכת פוליאוריטנית איכותית, עמידה באקלים חוץ לאורך שנים. המערכת מבוססת על חומר איטום פוליאוריטני איכותי בגוון לבן המיושם במריחה או בהתזה, המייצר שכבת איטום רציפה, גמישה וחזקה אשר עמידה בשחיקה ובמים עומדים לאורך זמן.
המערכת כוללת מספר מרכיבים, אשר חשוב להקפיד וליישם את כולם להשגת מערכת איטום איכותית:

  • פריימר אקווה פוקסי - פריימר אפוקסי על בסיס מים.
  • פוליסיל 400 - חומר פוליאוריתני איכותי המשמש כשכבת איטום עיקרית. פוליסיל 400 מיושם ב-2-3 שכבות, עפ"י מפרט היצרן.
  • לבד שריון חזק וגמיש מפוליאסטר מסוג KOSTER SUPERFLEECE המיושם בין השכבות.
  • פוליסיל 600 - חומר פוליאוריתני אליפטי איכותי המשמש כשכבת ציפוי עליונה של מערכת האיטום, לצורך הגנה מקרינת השמש לאורך זמן.

בגמר היישום של אחת ממערכות איטום אלה, תבוצע בדיקת הצפה עפ"י ת"י 1476/1.

 

איטום גגות מרוצפים מחדירי מים

הפתרון היסודי לבעיה זו הוא הרמת הריצוף, ניקוי יסודי של התשתית, הסרת שכבות האיטום הקיימות, הסרת הטיח במעקות עד 20 ס"מ מעל גובה הריצוף והגעה לתשתית יציבה של בטון או בלוקים מצופים בטיט צמנטי מושבח פולימרים, תיקון שיפועים ותיקון רולקות (העגלות) בין הרצפה לקירות. הכנת השטח תהיה לפי המפורט בת"י 1752/1.

לאחר מכן, יש לקבע בפתחי הניקוז נקזים איכותיים בעלי צווארון מתאים ולבצע מערכת איטום חדשה באמצעות יריעות ביטומניות תקניות כדלקמן:

 

  • פריימר ביטומני מסוג פריימר 101.
  • ביטומן חם מסוג ביטולסטיק 105/25 בשכבה של 2 מ"מ.
  • יישום שתי שכבות יריעות ביטומניות גמר חול (ללא אגרגט) מסוג ביטומגום, בעובי 4 מ"מ או 5 מ"מ כל אחת, בהתאם לשטח הגג ולתנאי השטח. היישום יהיה לפי המפורט בת"י 1752/2.
  • סגירה במסטיק אלסטומרי מסוג מסטיק 244 בקצה היריעות במעקות ובנקודות רגישות נוספות. ייבוש מתאים.
  • ביצוע בדיקת הצפה לפי ת"י 1476/1.
  • פריסת יריעת הגנה וניקוז עשויות HDPE מסוג ביטודריין T-10 לפני פיזור חול/שומשום וריצוף.


יש לוודא שהמעקות בהיקף הגג אינם מחדירים מים. במידה וכן, יש לבצע תיקוני טיח בחורים וסדקים ע"י טיט צמנטי מושבח בפולימרים, הן על הדופן האנכית והן על פני המעקה (במידה ואין ציפוי קשיח). במידת הצורך יש לבצע שיקום לבטון בהתאם למפרט הכללי לשיקום בטונים של חברת ביטום. לאחר הייבוש יש למרוח על המעקות שתי שכבות של חומר איטום פולימרי מסוג KOSTER NB4000, בהתאם להוראות שבדף המוצר. לאחר ייבוש מתאים ניתן להמשיך בשכבת החיפוי למעקות.

 
לסיום - נושא בחירת איש המקצוע:

לאיכות הביצוע של מערכת האיטום השפעה רבה על האיכות הכוללת של מערכת האיטום שתתקבל. יש לוודא שקבלן האיטום הינו קבלן מנוסה אשר קיבל הסמכה לביצוע עבודות האיטום הרלוונטיות והוא מוכר ומומלץ ע"י ספק חומרי האיטום אשר מיועדים ליישום במבנה.

  

הערה

המפרט הנ"ל הינו כללי ומתייחס לגגות באופן כללי ועקרוני. יש לוודא שכלל ההמלצות הנ"ל מתאימות לגג המיועד לטיפול. לייעוץ ניתן לפנות למחלקה ההנדסית של חברת ביטום.