מק"ט: 333
_Icon2
_Icon4
_Icon5
_Icon6
_Icon8

פלקסיגום הינו חומר איטום אלסטומרי דו-רכיבי, בעל איכות גבוהה במיוחד והמיועד ליישום בהתזה. המוצר נושא היתר 'תו ירוק'.
פלקסיגום מבוסס על אמולסיה ביטומנית מיוחדת מושבחת בלטקס פולימרי איכותי במיוחד ובריכוז גבוה. הלטקס הפולימרי מקנה לפלקסיגום אלסטיות גבוהה במיוחד ועמידות בטווח טמפרטורות רחב.
פלקסיגום יוצר שכבת אוטמת ברמה גבוהה ביותר, והינו חוסם מעבר אדי מים וגז ראדון.

 

  • תואם תקן אירופאי 15814EN.
  • עומד בדרישות מפרט נתיבי ישראל.

 

מטרת השימוש:

פלקסיגום משמש לאיטום קירות מרתף, רצפות מרתף, משטחים מרוצפים ותקרות חניון עם שכבת הגנה מבטון.

 

משקל סגולי (גר'/סמ"ק)

1.02

כושר גישור על פני סדקים (עובי 5 מ"מ)

 2 mm <

התארכות (%)

1,600 <

שיוב (לאחר התארכות של 600%)

90% <

עמידות בלחץ מים (עובי 4 מ"מ, 1 אטמ', 48 שעות)

אין נזילה

עמידות בחום (C°)

100

גמישות בקור (C°)

20-

עמידות במי ים

עומד

הכנת השטח:

פני השטח יהיו נקיים מלכלוך, אבק, שמן וחלקים רופפים. בקירות מרתף יש להמתין 3 ימים לייבוש לאחר פירוק תבניות היציקה וגמר האשפרה במים, כדי למנוע היווצרות מוגברת של בועות. בשעות הבוקר המוקדמות לאחר לילות לחים, יש להמתין עד לייבוש פני הבטון בקיר.
בדיקת נוכחות שמן תבניות על קיר המרתף תיעשה ע"י העברת מטלית רטובה ומעקב על אופן הייבוש. במידה והמים נספגים מיד בבטון, המשמעות היא שאין כמות משמעותית שמפריעה להידבקות הפלקסיגום לבטון. במידה והמים אינם נספגים בבטון ופני השטח נשארים רטובים ומבריקים, המשמעות היא שיש על פני הקיר שמן תבניות בכמות שעלולה להפריע להידבקות החומר אליו. במקרה זה יש לשטוף את הקיר עם קיטור מים בלחץ ולהמתין 24 שעות לייבוש.
במידה והתזת קיטור המים בלחץ לא הסירה את השמן מפני הבטון, יהיה צורך בטיפול בבטון באמצעות ניקוי חול. במקרה שטיפול זה גם לא יפתור את הבעיה, יש צורך בליטוש הבטון והסרת הקליפה החיצונית של הבטון באמצעים מכאניים, עד להגעה לבטון בריא ונקי.
במידה וקיימות שאריות עפר ולכלוך במקרה של קיר דיפון, יש לנקות אותן באמצעות התזת מים בלחץ גבוה (ע"י מכשיר התזה ייעודי GERNIC). בכל מקרה, גם כאשר אין שכבת אבק כבד על קיר המרתף, יש לשטוף אותו במים לפני תחילת ההתזה ולהמתין לייבוש.
יש להכות בפטיש על קיר המרתף ברצועה שגובהה כ-1 מטר מעל תפר היציקה בין הרצפה לקיר כדי לאתר אזורי סגרגציה המצופים בשכבה דקה של טיט צמנטי.
אזורי סגרגציה בבטון וחורים צרים ועמוקים יש למלא, לתקן ולהחליק את פני הבטון באמצעות טיט צמנטי מושבח בפולימר מסוג KOSTER REPAIR MORTAR.

 

הכנת המקריש:

יש לשפוך את תכולת המקריש המתקבל יחד עם החומר לתוך מיכל פלסטי אשר מלא במים בכמות ידועה. כמות המקריש המסופקת תואמת לאריזת חומר ההתזה.יש לשפוך את תכולת המקריש המתקבל יחד עם החומר לתוך מיכל פלסטי אשר מלא במים בכמות ידועה. כמות המקריש המסופקת תואמת לאריזת חומר ההתזה. כמות המים הנדרשת להכנת תמיסת המקריש:

• עבור קוביה אחת: 100 ליטר.

• עבור חבית אחת: 20 ליטר.

יש לערבב את המקריש עם המים תוך כדי סחרור הפלקיסגום עצמו במשך כ-15 דקות עד להמסה מלאה של המקריש ולהתקררות התמיסה.

 

סחרור החומר במיכל:

יש לערבב את הפלקסיגום במיכל, בתחילה ע"י מערבל חשמלי בעל מוט ארוך אשר מגיע עד תחתית המיכל (כ-5 דקות) ולאחר מכן לבצע סחרור של הפלקסיגום במיכל דרך מכונת ההתזה, למשך כ-15 דקות עבור קוביה, 7 דקות עבור חבית.
סחרור החומר ייעשה כדלהלן: בתחילת הסחרור הצינורות יוכנסו לחומר עד לחצי גובה האריזה, ולאחר מחצית זמן הסחרור הנדרש הצינורות יועברו לתחתית האריזה. הנ"ל מיועד למנוע הצטברות מוצקים מסביב לפילטר וסתימתו.

 

היחס בין מרכיבי החומר בהתזה:

בזמן ההתזה יש לשמור על יחס של 1:10 עד 1:12 בין הפלקסיגום למקריש בהתזה על קירות ועל יחס של 1:15 בין הפלקסיגום למקריש בהתזה על רצפות.

לשם כך יש להשתמש בדיזות המתאימות המסופקות ע"י חברת ביטום, ולכוון את ווסתי האמולסיה והמים באופן הבא: 

התזה על

קירות

רצפות

ווסת אמולסיה

2

3

4

3

ווסת מקריש

1

2

3

1

 

הנחיות נוספות ליישום פלקסיגום על גבי קירות:

 

• אין צורך בהתזת פריימר (פלקסיגום ללא מקריש) לפני התזת החומר עצמו. יש לדאוג שהקיר יהיה נקי ויבש מבעוד מועד. עקבות קצב הייבוש המהיר ביותר של הפריימר, בעיקר בתקופות החמות ובמקומות חשופים לשמש, הפריימר עלול להתייבש מהר מדי ולייצר שכבת הפרדה בין התשתית לפלקסיגום.

• אם נדרשת שכבת פריימר, יש לדאוג לעבור לשלב התזת הפלקסיגום ברגע שהפריימר הופך להיות שחור ונותר דביק למגע יד. אם הפריימר מתייבש, הופך לשחור ולא דביק, הוא ייראה מבריק למדי. במצב כזה אין להתיז את הפלקסיגום כדי למנוע את הגלישה של החומר מעל שכבת הפריימר. במצב כזה יש להתייעץ עם נציגי המחלקה הטכנית של חברת ביטום כיצד לפעול.

• על כן, במידה ומותזת שכבת פריימר, אין להתיז שטח גדול מדי בפעם אחת על מנת למנוע מצבים כמתואר לעיל.

• התזת פלקסיגום בקטע חשוף של קירות תתחיל מלמטה כלפי מעלה.

• קצה אקדח ההתזה יהיה במרחק של כ-1 מטר מקיר המרתף. הדבר מכתיב מרחב עבודה מתאים.

• בקיר שאינו מישורי, עם בליטות ושקעים, יש להתיז ממספר זוויות, לכיסוי מלא. יש לשמור על זווית התזה מאונך למשטח התשתית על מנת לקבל את התוצאה הרצויה.

• יש לשים לב שלא לעצור בנקודה מסוימת עם אקדח ההתזה תוך כדי ההתזה, כדי למנוע היווצרות שכבה מקומית עבה מדי של פלקסיגום אשר עלולה לגלוש כלפי מטה, עקב המשקל העצמי הרב.

• עובי שכבת הפלקסיגום יהיה לפי דרישת התכנון. בהעדר דרישה כזו, עובי ההתזה יהיה בהתאם להמלצות שבמפרט של חברת ביטום. 

• בתחילת פעולת ההתזה, לאחר שהותז קטע של כ-5 מ"ר, יש לעצור ולבדוק את הדברים הבאים:

o עובי הממברנה הרטובה המושגת מול מספר מעברי אקדח ההתזה.

o צבע המים המופרשים מן הפלקסיגום צלולים. 

o במידה וצבע המים לבן, הדבר עשוי להצביע על שלוש סיבות אפשריות:

 חוסר במקריש.

 סחרור לא מספיק של הפלקסיגום.

 נוכחות שמן תבניות על הקירות.

o במידה וצבע המים חום, קיימת גם במקרה זה בעיה של חוסר במקריש. 

o במידה והפלקסיגום דביק מאד, קיימת אפשרות שהיו שאריות של סולר במכונה או בצנרת, והן נשטפו עם הפלקסיגום בתחילת ההתזה.

• במידה וקיימים מוטות פלדה (קוצים) אשר יוצאים מן הקיר או מן הכלונסאות התומכים, לצורך תמיכת קיר הבטון הפנימי של המרתף, יש למרוח שתי שכבות של מסטיגום ספיד בעובי כולל של 3 מ"מ (יבש) סביב כל מוט פלדה, ברדיוס של 5 ס"מ סביב המוט. המריחה תבוצע יום אחד לפחות לפני התזת הפלקסיגום, בנקודת הממשק בין הקוץ לקיר הדיפון.

• בימי הקיץ החמים, ועל אחת כמה וכמה כאשר האזור המותז הינו חשוף לשמש, יש לבצע את ההתזה ב-2 מעברים בהתאם לעובי הסופי הנדרש על מנת למנוע את גלישת החומר עקב משקלו וגמישותו.

• במידה ויש צורך בתיקונים נקודתיים לאחר גמר יישום הפלקסיגום, ניתן לבצע אותם ע"י מריחת מסטיגום ספיד.

• זמן ייבוש מינימלי לפני כיסוי הפלקסיגום הינו 5 ימים, בהתאם לעובי השכבה המותזת, לרמת החשיפה שלה ולתנאי מזג האוויר.

• בניית קיר מרתף פנימי לאחר יישום מערכת איטום מותזת מסוג פלקסיגום על גבי קיר התמך (קיר סלארי או קיר כלונסאות) תתבצע ביציקה בלבד ובשום אופן לא בהתזת בטון.

• הבטון המיועד ליציקת הקיר הפנימי יהיה בעל סומך גבוה, אשר יאפשר מילוי הומוגני ורציף של כל נפח הקיר ללא סגרגציות וחללים אחרים, ללא צורך בריטוט (וויברציה) מסיבי, אלא עם ריטוט קל בלבד.

• ההגנה על ממברנת הפלקסיגום בקיר מרתף (בחפירה פתוחה) תתבצע ע"י בד גיאוטכני במשקל 200 גר'/מ"ר וקיבוע יריעות הגנה חלקות מ-HDPE מסוג פרוטקט 5. קיבוע יריעות ההגנה יתבצע מעל שכבת האיטום.

התחברות שכבת פלקסיגום חדשה על קיר מרתף לשכבת יריעות ביטומניות קיימת ברצפה:

התחברות שכבת פלקסיגום חדשה על קיר מרתף לשכבת יריעות ביטומניות קיימת ברצפה ובולטת בכ-30 ס"מ מקיר המרתף, תתבצע באופן הבא:

• ניקוי יסודי של רצועת היריעות האופקית.

• מריחת פריימר ביטומני מסוג פריימר 101 על תחתית קיר המרתף, ברצועה שגובהה 15 ס"מ בלבד מתחתית הקיר. המתנה לייבוש למגע יד.

• הלחמת רולקה ביטומנית בפינה בין הקיר לרצפה.

• הלחמת רצועה של יריעה ביטומנית מושבחת בפולימר SBS בעובי 5 מ"מ וברוחב 30 ס"מ, ללא ציפוי אגרגט, בפינה שבין הרצפה לקיר, 15 ס"מ מכל צד של הפינה.

• בכל מקרה, הקצה העליון של יריעה זו יהיה נמוך ב-5 ס"מ לפחות מקו תפר היציקה בין הרצפה לקיר המרתף.

• מעבר באש קלה על פני היריעה הביטומנית כדי להתיך את השכבה העליונה ולשקע את האבק והלכלוך הקיים על פניה.

• התזת פלקסיגום על כל שטח הקיר ועל רצועת היריעות בתחתית הקיר והרצפה.

 

כושר כיסוי:

כמות של 1.6-1.9 ק"ג/מ"ר של פלקסיגום נוזלי נדרשת כדי לקבל שכבת פלקסיגום יבש בעובי 1 מ"מ (יש לקחת בחשבון את פחת החומר, את עוצמת הרוחות ואת ההקפדה על התזה כלפי האלמנט המיועד לאיטום ולא על סביבתו הקרובה).

 

זמן ייבוש:

5 ימים לפני כיסוי בשכבת הגנה, בהתאם לעובי השכבה המותזת, לרמת החשיפה שלה ולתנאי מזג האוויר.
בתקופת החורף יש להקפיד על מתן זמן ייבוש ארוך ביום עד יומיים נוספים, כאשר מניין הימים כולל ימים יבשים בלבד.

 

 

 

אריזה:

קוביה 1,000 ק"ג, חבית 200 ק"ג.

 

ניקוי כלים:

מיד לאחר היישום יש לנקות את אקדח הריסוס בסולר.

 

הערות ואזהרות:

• הנחיות מפורטות ליישום פלקסיגום מופיעות בקובץ הנחיות ליישום, אשר ניתן לקבל לפי דרישה. 

• אין לאחסן פלקסיגום בטמפרטורה נמוכה מ-5°C.

• אין ליישם את פלקסיגום בטמפרטורה נמוכה מ-5°C או בטמפרטורה גבוהה מ-35°C.

• אין לבלוע את החומר, יש להרחיק מילדים. במקרה של התזת פלקסיגום לאחר ירידת גשמים, יש להמתין 24 שעות לצורך ייבוש משטחים אנכיים ו-48 שעות לייבוש משטחים אופקיים, כדי להקטין את הסיכון להיווצרות בועות במערכת האיטום.   

• בניית קיר מרתף פנימי לאחר יישום מערכת איטום מותזת מסוג פלקסיגום כנגד קיר תמך (קיר סלארי או קיר כלונסאות) תתבצע ביציקה בלבד ולא בהתזת בטון. הבטון המיועד ליציקת הקיר הפנימי יהיה בעל סומך גבוה, אשר יאפשר מילוי הומוגני ורציף של כל נפח הקיר ללא סגרגציות וחללים אחרים, ללא צורך בריטוט (וויברציה) מסיבי, אלא עם ריטוט קל בלבד.

• כאשר מפסיקים את התזת הפלקסיגום למשך יותר מ-10 דקות יש להעביר את מכונת ההתזה למצב סחרור ולהוריד סיבובי מנוע.

 

• יש לבדוק את מצב הפילטר המורכב בקצה צינור השאיבה של החומר מדי פעם (מומלץ לאחר התזה של כל 500 ליטר) ולנקותו באמצעות סולר במידת הצורך. יש לשטוף את הפילטר באמצעות מים צלולים לאחר השטיפה בסולר על מנת למנוע הכנסת חומר זר לפלקיסגום בעת המשך ההתזה.

• במידה ונדרשת התזת שכבה נוספת על גבי שכבה קיימת:

אם התזת השכבה הנוספת הינה עוקבת ומיד לאחר התזת השכבה הראשונה / הקיימת, ניתן לעשות זאת תוך וידוא שהשכבה הקיימת עדיין לחה.

אם התזת השכבה הנוספת הינה מאוחרת יותר, למשל יום למחרת, יש לבצע קודם שטיפה של השכבה הקיימת באמצעות מים צלולים ונקיים (לא בלחץ), להמתין לייבוש ואז להתיז את השכבה הנוספת.