כללי

מפרט כללי זה מפרט את היישום של מערכת האיטום וההגנה למיסעות גשרים מבטון המיועדות לקבל ריבוד אספלטי.

ההנחיות שבמפרט הנוכחי מתבססות על ההנחיות המופיעות בפרק משנה 05.01.02 שבמפרט הכללי של חברת נתיבי ישראל.

עם תחילת העבודה לא תורשה תנועת כלי רכב מסוג כלשהו על גבי השטח הנאטם, וזאת עד לסיום כלל העבודות, לרבות שלב ריבוד האספלט.

להלן מפורטת מערכת איטום ביטומנית 'קלאסית', כאשר מערכת איטום זו מתאימה למיסעות גשרים מבטון בהן השיפועים (לאורך, לרוחב או באלכסון) הינם עד 7.5%.

 

חומרים

כל החומרים יעמדו בדרישות המפורטות במפרט חברת נתיבי ישראל.

  • שכבת יסוד (פריימר) – שכבת היסוד בו ייעשה שימוש יהיה ציפוי יסוד אפוקסי על בסיס מים מסוג אקווה פוקסי של חברת ביטום. הפריימר יהיה עמיד לסביבה בסיסית (אלקלית), ובעל הידבקות טובה הן לבטון התשתית והן לביטומן האלסטומרי המיושם על גבי שכבת היסוד בהמשך. על הפריימר לעמוד בחוזק שליפה מהבטון, לאחר יישומו, שלא יפחת מ-1.5 מגפ"ס.
  • ממברנה ביטומנית אלסטומרית אטימה למים – הממברנה הביטומנית האטומה למים ולכלורידים תהיה עשויה מביטומן חם אלסטומרי מושבח ב-SBS מסוג פוליגום של חברת ביטום. הביטומן האלסטומרי יסופק לאתר בגושים בגודל המאפשר הכנסתם למכונה המיועדת להתכה של ביטומן בשטח. המכונה תהיה בעלת דפנות כפולות עם חימום שמן או אוויר המאפשרת בקרה של טמפרטורת הביטומן החם, בטווח הטמפרטורות 160-210 מ"צ.
    לא יורשה חימום חביות ביטומן באתר הבנייה. טמפרטורות הביטומן בזמן ביצוע העבודה יהיה בתחום 175-195 מ"צ.
  • שכבת הגנה על האיטום – שכבת הגנה על האיטום ומניעת השתקפות סדקים תהיה עשויה מיריעות ביטומניות בעובי של 3 מ"מ, המיועדת ליישום בין שכבת הביטומן האלסטומרי ולבין שכבת האספלט. היריעה תהיה בעלת גב העשוי פוליאתילן הניתן לקילוף בקלות מגב היריעה לפני התקנתה מעל לשכבת האיטום. היריעה תהיה מסוג ביטומגום 3/250 SP, המשווקת ע"י חברת ביטום.

 

ציוד

לצורך חימום הביטומן האלסטומרי יש להשתמש במתקן חימום מתאים שיאושר ע"י המפקח. מתקן החימום יהיה בעל דפנות כפולות המכילות שמן תרמי או אוויר ויאפשר בקרת טמפרטורה של C±10° בתחום טמפרטורות של 160-210 מ"צ.

למתקן יהיה מערבל פנימי, מד טמפרטורה למדידת טמפרטורת הביטומן ותרמוסטט לוויסות ובקרה של טמפרטורת הביטומן.

בקרה נוספת על טמפרטורת הביטומן תעשה ע"י מד חום דיגיטלי שיהיה בידי המפקח.

  

התקנה ויישום

העבודה תבוצע ע"י קבלת מיומן, בעל ידע וניסיון בשיטה בה אמור להתבצע האיטום ושקיבל הסמכה על ידי חברת ביטום.


הגבלות תנועה

בזמן יישום מערכת האיטום, לא תורשה תנועת כלי רכב על חלק המיסעה שנאטם, למעט כלי רכב הקשורים ישירות בפעולת האיטום וציוד סלילה. לאחר תחילת עבודות האיטום ועד ליישום שכבת ההגנה, לא תורשה תנועת כלי רכב על חלק המיסעה שנאטם.

 

נהלים

הקבלן יבצע את כל עבודות האיטום ברצף, כך שלא יהיו פערי זמן או השהיות בפעולות האיטום השונות, למעט השהיות הנדרשות עפ"י מפרט זה.

 

הכנת השטח לאיטום

אשפרת בטון בפני המיסעה כולל המעקות, מדרכות ואיי תנועה במשך 7 ימים לפחות לפני תחילת עבודות האיטום. אשפרת הבטון תיעשה בעזרת יריעת אשפרה ייעודית עשויה מבד PE מסוג ביטום קיור.

הבטון יהיה בגיל של 28 יום לפחות לפני תחילת עבודות האיטום.

לפני, בעת ולאחר יציקת הבטון אין לעשות שימוש בשמן תבניות או בחומר מסוג curing compound.

פני המיסעה יעובדו בעזרת סרגל ויברציוני. אין לעבד את פני המיסעה בעזרת "הליקופטר" מחשש לכליאת בועות אוויר מתחת לפני השטח.

את שטח פני המיסעה יש להכין לקבלת שכבת היסוד כרסום עדין (לעומק של עד 1 מ"מ) לחשיפת בטון ללא קרום עליון. לאחר הסרת הקרום העליון (laitance) יש להביא את השטח למישוריות של 1.5 מ"מ. את המישוריות מודדים בעזרת שיטת "כתם החול" (נספח 1). במידה והמישוריות אינה כנדרש ניתן להשתמש בטיט אפוקסי (נספח 2) להחלקת פני השטח.

כיסי חצץ, שקעים בעומק גדול מ-3 מ"מ ופגמים אחרים המתגלים בפני השטח, יש לתקן בעזרת טיט אפוקסי אותו יש להכין עפ"י המפורט בנספח 2.

יש לנקות את פני המיסעה מכל פסולת, עצם זר ואבק.

יש להמתין 24 שעות לפני המשך העבודה.

 

שכבת יסוד (פריימר)

לאחר גמר התיקונים וההכנות יש ליישם בעזרת רולר או איירלס מתאים פריימר מסוג אקווה פוקסי של ביטום , בכמות של 250 גר'/מ"ר. יש להקפיד על הכנת החומר כמפורט בדף המוצר.

לאחר יישום שכבת הפריימר יש להמתין לייבושו למגע יד לפני יישום שכבת הביטומן האלסטומרי החם (פוליגום).

זמן ההמתנה לייבוש הנ"ל עשוי להשתנות בהתאם לטמפרטורת הסביבה, ללחות היחסית של האוויר, החשיפה לשמש ולרוחות וכד'. בתקופת החורף זמן ההמתנה יהיה ארוך יותר.

את ציפוי היסוד יש ליישם על בטון יבש ונקי בלבד, וכאשר טמפרטורת הסביבה גבוהה מ-C10° ונמצאת במגמת עליה.

את שכבת הפריימר יש ליישם אך ורק על גבי אזורים שיקבלו את שכבת הביטומן החם באותו היום.

 

מפגשי "מעקה-מיסעה"

בכל מפגש מעקה-מיסעה, תפר התפשטות מיסעה, קולטנים-מיסעה ופרטי קצה אחרים, יגיש הקבלן לאישור מנהל הפרויקט את פרטי האיטום, אותם הכין או קיבל ממזמין העבודה, ומותאמות לגשר אותו יש לאטום. בכל המפגשים של קיר עם פני המיסעה יש לייצר רולקה בגודל 3*3 ס"מ שתיעשה מחומר צמנטי מושבח בפולימרים מסוג KOSTER REPAIR MORTAR R4. יש לאפשר 3 ימי ייבוש לפני התקנת האיטום.

יש להלחים למפגשים הנ"ל רצועות של יריעות חיזוק כנדרש בת"י 1752/2, כאשר אלו יבוצעו באמצעות יריעות מסוג ביטומגום 4R גמר חול.

 

תפרי התפשטות

במידה ויש תפר התפשטות בשטח הגשר (בדרך כלל ברוחב 2 ס"מ) יש להלחים רצועה של יריעה ביטומנית ללא שריון בעובי 5 מ"מ. רוחב הרצועה יהיה 25 ס"מ מעל תפר ההתפשטות.

  

יישום ממברנה ביטומנית

גושי הביטומן האלסטומרי, כמפורט לעיל, יוזנו לתוך מתקן בעל דופן כפולה המיועד לחימום ביטומן תוך שמירה ובקרה על טמפרטורת ההתכה והיישום המומלצת ע"י יצרן הביטומן.

היחידה המיועדת להתכת הביטומן תהיה מצוידת בבוחש לערבול רציף של הביטומן החם.

לפני ביצוע האיטום בחומר הביטומני יוודא הקבלן כי שכבת פריימר האפוקסי נקייה מלכלוך ואבק.  הממברנה הביטומנית תיושם על גבי שכבת היסוד לעובי מינימלי של 2 מ"מ, ובעובי שלא יעלה על 4 מ"מ. הממברנה הביטומנית תיושם בצורה רציפה ללא תפרים. בכל מקום בו ייווצר תפר קר, יש לבצע חפיפה ברוחב של 15 ס"מ. יש להקפיד כי בעת ביצוע יישום הממברנה הביטומנית לא יישפך ביטומן חם לתוך צינורות הניקוז המותקנים בגשר.

העבודה תיעשה עפ"י כללי הבטיחות הנדרשים לעבודה עפ"י חוק הבטיחות בעבודה הנהוגים בעבודה עם ביטומן חם, וע"י אנשים מיומנים בעבודה כזו.

לא יורשה חימום חביות באתר הבניה.

אין להשאיר את שכבת הביטומן החם חשופה לשמש ולאבק יתר על המידה. מומלץ לפרוס את יריעות ההגנה מיד בתום יישום שכבת הביטומן החם, בכפוף לאישור המפקח ו/או מנהל הפרויקט, לכל היותר ביום שלמחרת.

 

יישום שכבת הגנה

לפני תחילת היישום של שכבת ההגנה, אשר עשויה מיריעת ביטומגום 3/250 SP, יש לבדוק כי עובי ממברנת האיטום מתאים למפורט לעיל. יריעות ההגנה ייפרסו ויודבקו באופן מלא לשכבת האיטום עם הסרת יריעת הפוליאתילן המותקנת בתחתיתה, וזאת בכדי להבטיח הדבקה מלאה של יריעת ההגנה לממברנת האיטום.

יש לפרוס תחילה את יריעת ההגנה לכל אורכה וליישרה במקום בו תיושם סופית, לאחר מכן יש לגלגל את היריעה משני צדדיה לכיוון מרכז היריעה, ואז לפרוס אותן שוב תוך הסרת יריעת הפוליאתילן מגב היריעה. יש להדק את פני היריעה לשכבת הביטומן החם על מנת לסלק את בועות האוויר אשר עלולות להיווצר בין שכבת הביטומן החם ולבין היריעות וכן על מנת להבטיח הידבקות מלאה של היריעות לפני הביטומן החם.

את החפיות שבין היריעות השונות,  בין לאורך בין לרוחב, יולחמו באמצעות מבער גז כמו בכל עבודת איטום עם יריעות ביטומניות.

במידה ותהיה דרישה לכך, יש להלחים את היריעות על גבי שכבת הביטומן החם, הכל בהתאם לכללי הביצוע המפורטים בת"י 1752/2. יש לשים לב כי נדרשת כמות אש קטנה מהרגיל בעת הלחמת יריעות ההגנה אלו, עקב עוביין הקטן מהיריעות הנושאות תו תקן ישראלי רגילות.

לפני ביצוע הסלילה באספלט יש לבצע שני מעברים של מכבש פניאומאטי על גבי היריעות.

 

תיקונים

במידה ויריעות ההגנה תפגענה מסיבה כלשהי יש לתקן בהתאם להנחיות שבספר הכחול, קרי פתיחת האזור הפגוע באמצעות סכין יפני, חיתוך האזור הפגוע עד למקום בו היריעות מודבקות היטב לתשתית, ניקוי יסודי של המקום ואז הלחמת רצועת יריעה על גבי משטח היריעות שבוצע כך שזו תבלוט כ-20 ס"מ מעבר לאזור הפגוע עצמו.

במידה ויתגלו בועות אוויר בין שכבת הביטומן החם ולבין שכבת יריעות ההגנה בעת מעברי המכבש הפנאומטי, יש לפתוח את האזור באמצעות סכין יפני, לרוקן את האוויר, ולבצע הלחמה מחדש של היריעה באזור זה, לרבות הלחמת רצועת יריעה כנ"ל.

 

איטום תעלות, פרטי ניקוז, מעקות וכד'

איטום אלמנטים מיוחדים ופרטי איטום מיוחדים יבוצעו בהתאם לדרישות התכנון.

 

ריבוד האספלט

מומלץ לבצע את ריבוד האספלט במועד כמה שיותר קרוב למועד סיום פריסת יריעות ההגנה.

שכבת האספלט הראשונה על פני מערכת האיטום של המיסעה יהיה אספלט מסוג תערובת אספלט מלאה, אגרגט בגודל מקסימלי "1, עובי שכבת האספלט לא יקטן מ-4 ס"מ. טמפ' האספלט תהיה גבוהה מ-140 מעלות אך לא יותר מ-170, וזאת על מנת לשמור על שלמות מערכת האיטום. יש לבצע מדידה של טמפרטורת האספלט בשטח לפני ביצוע עבודות הסלילה.

לפני סלילת האספלט יש לבצע שני מעברים בעזרת מכבש פניאומאטי על גבי היריעות הביטומניות. יש לשים לב להידוק נאות של התפרים האורכיים.

הפינישר יהיה בעל זחל גומי בלבד. יש לתדרך את נהגי משאיות האספלט לא לבצע בלימות חזקות ופתאומיות כאשר הינם נמצאים על גבי מערכת האיטום של הגשר, וכן לא לבצע פניות וסיבובים חדים.

מומלץ לבצע את ריבוד האספלט בשעות המוקדמות של הבוקר, המאוחרות של היום או בלילה.

  

נספח 1 - בדיקת חלקלקות בעזרת "כתם חול"

מפזרים על גבי המשטח חול קוורץ יבש בגודל 0.2-0.5 מ"מ. את החול מפזרים בתנועות מעגליות בעזרת לוח עץ (150*100*50 מ"מ) עד שכתם החול הגיע לקוטר המקסימלי.

התאמה לדרישות חלקלקות של 1.5 מ"מ תהיה בקוטר המינימלי של הכתם וזאת עפ"י הטבלה שלהלן:

 

נפח החול (סמ"ק) 25 30 35
קוטר ה'כתם' המינ' (מ"מ) 130-160 140-180 150-190

  

נספח 2 - הכנת טיט אפוקסי לפילוס

  • פריימר מסוג אקווה פוקסי - חלק 1 במשקל.
  • חול קוורץ - 4 חלקים במשקל, לפי הפיזור הבא (או תערובת מוכנה):

        - אבקת קוורץ: 30%.

        - 0.1-0.3 מ"מ: 30%.

        - 0.7-1.2 מ"מ: 40%.