להקדים תרופה למכה. את הפתגם המפורסם הזה אנו שומעים פעמים רבות מאז היותנו ילדים, בהקשרים כאלו ואחרים. לעתים הוא רלוונטי יותר, ולעתים קצת פחות. אחד התחומים שבהם פתגם זה חשוב מאין כמוהו הוא איטום גגות. רבים הם אלו שהחליטו לאטום את גג ביתם רק לאחר שהרגישו טיפה על ראשם, זאת במקום להקדים תרופה למכה, ולאטום את הגג בחודשי הקיץ.

אף אחד לא רוצה לשבת בביתו תחת קורת גג מטפטפת. ולכן, רגע לפני שהחורף מגיע לישראל, ריכזנו עבורכם מספר טיפים לאיטום הגג, כדי שתוכלו לבצע פעולה זו באופן הפשוט ביותר, וללא מכשולים בלתי צפויים.

1. אל תחכו לחורף, עשו זאת בחודשי הקיץ

כמו שציינו, רבים מחליטים לאטום את גג ביתם רק לאחר שזה מתחיל לדלוף. לא רק שלא מומלץ לאטום את הגג בחודשי החורף בשל סיבה זו, אלא גם בשל סיבה נוספת – המחיר כמובן. אם תרכשו משקפי שמש חדשים בתחילת הקיץ, תשלמו בהתאם. אם תחליטו לנסוע לחו"ל בתקופת החגים, תיאלצו להיפרד מסכומים גדולים בהרבה מאשר אם תבחרו לנפוש לפני או אחרי החגים. אם תתחדשו במזגן בחודש יוני, תשלמו בהתאם. כך גם לגבי איטום הגג. אנשי המקצוע שמבצעים עבודה זו מעלים את מחירם בחודשי החורף, זאת בהתאם לביקוש. כאמור, כדאי לבצע פעולה זו מספר חודשים לפני שהשמיים נפתחים לראשונה. 

 

2. הכינו את הגג לאיטום

איטום הגג הוא עסק יקר לכל הדעות. אך אל דאגה: ניתן לחסוך מעט בעלויות. אם תכינו את הגג לאיטום בעצמכם – תנקו באופן יסודי, תורידו את שאריות האיטום הישן, תרימו את הדודים ותזיזו את המרזבים והמזגנים – תוכלו לחסוך עבודה לאיש המקצוע ובכך גם לחסוך מאות שקלים. כך למשל, איטום של גג חדש ונקי ממכשולים לא אמור להיות יקר כל כך, זאת לעומת גג מלא בדודים ובמזגנים, כאשר במקרה זה המחיר עשוי להיות גבוה באופן יחסי כמובן. יש לציין שככל שגגכם גדול יותר, כך גם המחיר למטר יירד.

 

3. באיזו שיטה כדאי לאטום גגות?

יריעות ביטומניות:

כמו בתחומים רבים, גם כאן יש מספר אפשרויות. השיטה המובילה בתחום על פי המומחים היא איטום הגג ביריעות ביטומניות – איטום המתבצע על ידי הלחמה של היריעות זו לזו ולקצוות הגג. כך נוצר מאין משטח המכסה את הגג מקצה לקצה.

זפת:

השיטה המוכרת והידועה מכולן – הזפת השחורה והמוכרת. שיטה זו אמנם נחשבת לישנה למדי, אך עדיין נפוצה בבתי אב רבים. אנשי מקצוע רבים מעדיפים להשתמש בשיטה זו במקרה של גג "מבולגן", המלא בדודים, קולטי שמש, מזגנים ועוד. שיטה זו נהוגה בדרך כלל בבנייני מגורים ומחירה נמוך מאיטום בעזרת יריעות ביטומניות. למעשה, עלות השימוש בזפת לאיטום הגג נמוכה בכמעט 50 אחוזים לעומת איטום ביריעות, אך האיכות כמובן בהתאם. איטום גגות בזפת דורש תחזוק שנתי כדי שיחזיק לאורך שנים.

חומרים אקריליים:

שיטה זו מתאימה יותר לאיטום גגות קטנים או חדשים, שעליהם לא נמרחה מעולם זפת. מדובר בחומר לבן אותו ניתן למרוח או להתיז על גבי הגג ובכך לאטום אותו. שיטה זו יקרה יותר מאיטום בזפת, אך זולה מעבודה עם יריעות ביטומניות.