01.09.2024

ניוזלטר - ספטמבר 2024

ענף הבניה, לרוב, ובחלקו העיקרי, עדיין נחשב ל-low tech , אך בלא מעט תחומים בענף, המציאות "מאלצת" את יצרני החומרים לחשוב מחוץ לקופסא ולמצוא פתרונות וטכנולוגיות מתקדמות העונות על אתגרים שונים ומגוונים. כך גם בתחום האיטום והשיקום. שני העשורים האחרונים ראו שפע של מערכות חדשות וחדישות, וביניהן מערכות של יריעות העשויות סיבי פחמן, שייעודן לשקם ולחזק מבנים.

אז מדוע פחמן? ומה תרומתו לענף שיקום מבנים ואיטום?
הפחמן, כידוע, הינו אחד מהיסודות הכימיים האל-מתכתיים שבטבע. אחת הצורות המוכרות ביותר של הפחמן היא כמובן היהלום, הידוע כחומר המינרלי הטבעי הקשה ביותר המוכר לאדם. את התכונה הזו, את היכולת להיות חזק במיוחד, לקחו ופיתחו בעזרתה יריעות עשויות מסיבי פחמן, כאשר יריעות אלו מסוגלות למעשה למלא כמה וכמה תפקידים.
 

גישור על פערים של חוזק ועמידות מבנים


אם לדוגמא נפגע אלמנט נושא מסיבה כלשהי (עד גבול מסוים כמובן), אז השימוש בטכנולוגיה זו יכולה "להחליף" חלק מהאלמנט עצמו בראייה של תפקודו הכללי של המבנה.

נמחיש בדוגמא קלאסית:
מרתף של בניין בעל מספר קומות, קורות הבטון הגלויות בתקרת המרתף סדוקות ברמה די מתקדמת וכמובן מסוכנת. מה עושים ? האם מוסיפים תמיכות ומשביתים חלק מהחניון ? משביתים את כל החניון כולו ? מכריזים על המבנה כמבנה מסוכן ומפנים אותו ?

והנה טכנולוגיית יריעות סיבי הפחמן מביאה איתה פתרון שלמעשה יכולה לפתור את הבעיה ולהקנות לאלמנט הבטון הפגום חוזק נוסף, בין אם מדובר בחוזק לחיצה, בחוזק כפיפה ובעמידות למאמצי גזירה. כמובן שתהליכים אלו צריכים להיות מלווים על ידי קונסטרוקטור.

איך זה עובד בפועל?
בוחנים קודם כל את המצב הקיים: מצב האלמנט, רמת הסדיקה (רוחב, עומק, כמות, צורה וכד'), מצב ברזל הזיון וכד'. דבר שני בודקים את התכנון, קרי חישוב העומסים הנדרשים לכתחילה, אל מול המצב הקיים ואז מגלים מהו הפער שנוצר. את הנתונים מכניסים לתוכנה ייעודית שמחשבת את העומסים שיש 'להשלים' ולמעשה מחשבת ומגדירה את מערכת החיזוק המומלצת לאלמנט הספציפי שעוסקים בו. כמובן שככל שהנתונים שיוכנסו למערכת יהיו מדויקים יותר, כך מערכת החיזוק שתוגדר תהיה מדויקת יותר.

אך ישנו עוד תחום בו יריעות אלו עושות חיל. קורה ולעיתים מבקשים להגדיל בניין קיים, להוסיף בו קומות, לשנות את ייעודו וכד וכתוצאה מכך יגדלו העומסים הרובצים על השלד עצמו. במקרה שכזה, מערכת של יריעות סיבי פחמן מסוגלת לגשר על הפער ולהקנות לאלמנטי השלד הקיים השונים את החוזק הנוסף הדרוש על מנת לשאת בעומסים החדשים. בסופו של דבר השקעה אמנם לא קטנה, אבל הרבה יותר משתלמת מאשר כל פתרון אחר.

 

מרכיבי המערכת

המערכת מורכבת בעיקרון מסוגים שונים של יריעות, כאשר לכל יריעה יש ייעוד משלה, יכולות משלה, וגם ביצועים משלה.

היריעות קיימות בצורה של רשתות, שיכולות להיות חד-כיווניות, דו-כיווניות או רב-כיווניות, או בצורה של 'למינטים', מעין פס ישר ושטוח המשמשים בעיקר לתגבור חוזק כפיפה של אלמנטים כגון קורות.

כמובן מערכות יריעות אלו משולבות עם שכבות יסוד (פריימרים) ייעודיים וכן שרפים להדבקה וכיסוי, שחלקם מבוססים אפוקסי ואחרים צמנטיים. לאור רגישות העבודה, החומרים עצמם וייעודה של העבודה, יישום מערכות אלו דורש לימוד, הדרכה, מיומנות ודייקנות.

חברת ביטום מספקת ללקוחותיה ליווי של נציגי המחלקה ההנדסית וכמובן של אנשי חברת DRIZORO הספרדית, יצרנית המערכת.

מכאן , הדרך להצלחה במרחק של פנייה אחת אלינו בלבד.

להרחבה על המערכת ועל מרכיביה השונים >>

 

*כל הכתוב מעלה נכתב על סמך ניסיוננו | יש לעיין בדף המוצר לפני השימוש | צוותי המכירות והמחלקה הטכנית שלנו זמינים עבורכם לכל שאלה