01.02.2025

ניוזלטר - פברואר 2025

איטום תשתיות כבישים וגשרים הוא חלק בלתי נפרד וקריטי בתחזוקה ובשימור של תשתיות התחבורה במדינות מודרניות. גשרים וכבישים חשופים לפגעי מזג האוויר, כמו גשמים, חום קיץ קיצוני ושחיקה טבעית, שעשויים לגרום לנזק משמעותי במבנים אלה. איטום איכותי הוא המפתח למניעת נזקים עתידיים, שמירה על ביצועים אופטימליים של הכבישים והגשרים לאורך זמן, והגברת בטיחות המשתמשים בתשתיות אלה.

אז מה חשוב לנו שתדעו על  מערכות איטום לתשתיות כבישים וגשרים ?
מהי החשיבות של איטום תשתיות, סוגי חומרים והטכניקות השונות שנעשה בהם שימוש בתחום, כמו גם את ההזדמנויות והאתגרים הכרוכים בכך.

בעודנו מוצאים את עצמנו לעיתים "מתחננים" כדי שמבני מגורים, משרדים ואחרים יקבלו מערכות איטום ראויות לשמן, ישנו תחום מקביל ולא פחות גדול שדווקא זוכה למעט תשומת לב, אבל בתחום האיטום ההקפדה שם הרבה יותר גדולה:
תחום התשתיות הגשרים.

וודאי תשאלו את עצמכם "מה כבר יש לאטום בעבודות מסוג זה"?

בגשרים ותשתיות ישנם מספר אלמנטים הדורשים הקפדה מיוחדת על מערכת איטום, וזאת כדי להבטיח עמידות לאורך זמן ולהפחית נזקים שיכולים להיגרם מחדירת מים , ביניהם: יסודות וקורות של קירות תומכים ואחרים, ניצבים של גשרים, מבני דרך למיניהם כגון מעבירי מים, וכמובן מיסעות גשרים.

  • מפרקי תנועה (Expansion Joints): מפרקים אלו נועדו לאפשר תנועה בין חלקי הגשר בעקבות שינויים בטמפרטורה. המפרקים חשופים במיוחד לחדירת מים ולחצים מכניים, ולכן יש צורך במערכת איטום חזקה כדי למנוע נזילות שיכולות לפגוע במבנה הגשר.
  • רצפות הגשרים (Decks): רצפת הגשר, שהיא החלק שמחבר בין העמודים ובין חלקי הכביש, נמצאת חשופה ישירות לתנאי מזג האוויר כמו גשם, שלג וחום קיץ. איטום של הרצפות חשוב כדי למנוע חדירת מים שיכולים להיכנס לתוך סדקים ולפגוע במבנה הגשר.
  • יסודות הגשרים (Substructures): יסודות הגשרים, כולל עמודים וקירות תומכים, עשויים להיפגע מחדירת מים שעלולה לגרום להחמרת סדקים ולפגיעות בטווח הארוך. איטום איכותי בסביבת היסודות מונע נזקים חמורים ומסייע לשמירה על יציבות המבנה.
  • מיסעות גשרים: החלק האפקטיבי המחבר בין רצפת הגשר עם התשתית שמתחתיה (כגון עמודים או קירות תומכים). בזמן ביצוע עבודות איטום בגשר, המיסעות גשרים מקבלות חשיבות רבה, שכן הן מונעות מהמים לחדור לתוך המפרקים, יסודות הגשר או לתוך השכבות הפנימיות של הגשר. בנוסף, הן ממזערות את השפעת העומסים המוטלים על הגשר ומשפרות את עמידותו בפני לחצים מכניים.

 

אז כיצד נאטום, באילו חומרים ומערכות נשתמש ועל מה כדאי להקפיד

לפני כמה שנים יצא פרק האיטום של המפרט הכללי של חברת נתיבי ישראל שעשה סדר והגדיר דרישות ברורות לכל מערכת, לכל מוצר וכדומה. המפרט הכללי נועד להבטיח ביצוע מקצועי, שמירה על יציבות ובטיחות תשתיות התחבורה, ועמידה בדרישות ארוכות טווח של תחזוקה ושימור.

ההתייחסות לתקינה כוללת את הנושאים המרכזיים הבאים:

דרישות תקנים ישראליים ובינלאומיים
כלל החומרים ושיטות האיטום חייבים לעמוד בתקנים המחייבים הן ברמה המקומית והן ברמה הבינלאומית ( תקינה אירופאית בד"כ ). התקנים הישראלים הם הבסיס לבחירת החומרים והשיטות, והם כוללים תקנים שונים עבור מערכות איטום של גשרים, כבישים ודרכי גישה, כולל תקנים לבטיחות, איכות ועמידות בפני תנאי סביבה.
לדוגמה, איטום מערכות מפרקי תנועה וגשרים חייב להיות לפי התקן הישראלי ת"י 1827 לאיטום ותחזוקת גשרים, והתקנים הבינלאומיים כמו ISO ו- ASTM עבור חומרים אטומים.


חומרי איטום מאושרים

כל החומרים המיועדים לאיטום צריכים להיות מאושרים על ידי גופים מוסמכים כמו מכון התקנים הישראלי או גופים בינלאומיים, תוך עמידה בדרישות התקן המתאים עבור כל חומר.
יש לוודא שהחומרים עמידים בפני פגעי מזג האוויר, קרני UV, חומציות, תנועה מכנית, שחיקה ואחרים.


תנאים ספציפיים לכל סוג של איטום

המפרט כולל דרישות ספציפיות עבור כל תחום של איטום, כגון איטום של רצפות גשרים, מפרקי תנועה, מערכות ניקוז ושטחים פתוחים, והן נדרשות להיות מבוצעות בהתאם לדרישות התקן הייעודי לכל תחום.

עוד כולל המפרט התייחסות לפיקוח עבודות האיטום ובקרת איכות שיעשה ע"י גורם מוסמך שיוודא עמידה בתקני האיכות והתקנים המחייבים. בנוסף, העבודה עם החומרים והשיטות חייבת להתבצע על ידי קבלנים מוסמכים ומיומנים, שהוכשרו לעבודה עם חומרים ספציפיים לאיטום ולפי התקנים המתאימים.

 

חומרים ומערכות איטום

מבנים שבאים במגע עם הקרקע, כפי שהזכרנו לעיל, יקבלו מערכות איטום מבוססות חומרי איטום ביטומנים על בסיס מים בהתזה, בין אם הם חד רכיביים כדוגמת ביטומסטיק או A12 , בין אם הם דו רכיביים כדוגמת פלקסיגום.

אבל החלק המאתגר יותר הוא לאטום את מיסעות הגשרים עצמן, וגם לזה ישנן שתי אפשרויות;

הראשונה - כאשר בפועל רוב הגשרים מקבלים מערכת איטום ביטומנית המורכבת משכבת יסוד (פריימר) אפוקסי, שכבת ביטומן חם אלסטומרי שהיא היא השכבה האוטמת בפועל, ושכבת הגנה המורכבת מיריעות ביטומניות דקות, לרוב בעובי של 3 מ"מ. אך זה בתנאי ושיפועי הגשר עצמו מאפשרים את זה.

השניה - כאשר ישנם מקרים של גשרים בעלי שיפועים תלולים יותר (מ-7.5% ומעלה) המערכת הביטומנית כבר לא מתאימה ליישום, כי קיים חשש רציני לגלישת כלל המערכת בעת ריבוד האספלט עצמו מעל המערכת. ולכן, במקרים כאלה, אימץ המפרט של נת"י את התקינה האירופאית, 022 ETAG לצורך העניין, ומאפשר / דורש יישום של מערכות מותזות / מיושמות ידנית כגון MMA או פוליאוריאה.
מבלי להאריך יתר על המידה, פוליאוריאה הרבה יותר "נוחה" וקלה ליישום מאשר MMA, גם זולה יותר, ואפשר גם לומר יותר ידידותית לסביבה. כמובן שקיימת בתקינה האירופאית דרישה לעמידה במבחנים מסוימים על מנת לעמוד בדרישותיה ולכן לא כל פוליאוריאה יכולה לתת מענה לנ"ל.

אנחנו בביטום מתמחים בכלל מערכות האיטום , מלווים את הפרויקטים בכל שלב ושלב, מנחים את הקבלנים בשטח, ולא רק את קבלני האיטום, אלא את כל הלוקחים חלק במהלך הפרויקט על מנת לייצר סביבת עבודה בריאה בו כל אחד מבין את הנדרש והמצופה ממנו בתהליך העבודה,  ובעיקר מה עתיד וצפוי להיות על מנת לעמוד בכל דרישות האיכות, הטיב וזמן הביצוע של כל פרויקט ופרויקט.

למגוון חומרי ומוצרי האיטום לעבודות תשתית של גשרים, כבישים ומנהרות מבית ביטום >>


איטום יסודות סלארים בגשר פנחס רוזן, כחלק מפרויקט הקו הירוק של נת"ע. גשר קורות באורך 325 מ' עם 14 ניצבים, רוב עמודי הגשר צומחים מיסודות סלארים.
קבלן מבצע: CRTG 
מזמין העבודה: נת"ע

20250218163330245.jpg20250218163330745.jpg



איטום תעלות ניקוז בגשר מודיעין 42, יישום מסטיגום ספיד - מסטיק ביטומני אלסטי דו רכיבי

20250218163504202.jpg20250218163504718.jpg


 

*כל הכתוב מעלה נכתב על סמך ניסיוננו | יש לעיין בדף המוצר לפני השימוש | צוותי המכירות והמחלקה הטכנית שלנו זמינים עבורכם לכל שאלה