בשנים האחרונות מושקעים ידע וטכנולוגיה בחקר שימור אנרגיה, כדרך לחסוך כסף ולשמור על איכות הסביבה. אחד התחומים שבהם טכנולוגיית שימור אנרגיה ובידוד תרמי מיושמים בצורה נרחבת הוא תחום הבניה. בעשורים האחרונים התחוללו בתחום הבניה שינויים רבים וחומרים חדשים וטכנולוגיות חדשניות לבידוד הפכו להיות נפוצים יותר ויותר. היום בכל בית חדש שנבנה מושם דגש הולך וגדל על תכנון הנדסי, הכולל בידוד טוב ככל האפשר לגג ולקירות החיצוניים.

כיצד קשור הבידוד התרמי לדרכי העברת החום?

חום יכול לעבור בכמה דרכים: הולכה היא מעבר חום דרך החומר; הסעה היא מעבר חום דרך תנועת החומר; קרינה היא מעבר חום על ידי גלים כמו אור אינפרה אדום. כדי להאט  תהליך זה יש להשתמש בחומרי בידוד תרמי, שתפקידם להאט את קצב המעבר של האנרגיה. כאשר משלבים חומרים אלה במבנה חדש או מוסיפים אותם למבנה ישן, למעשה מבודדים את המבנה בפני כניסת חום או יציאת חום.

 

חומרים מבודדים בבניה

ניתן להשתמש במספר חומרים מבודדים, כדי לקבל מבנה בעל מקדם בידוד גבוה:

 * יריעות BTI המורכבות מרדידי אלומיניום המצפים שכבת סיבי פוליאסטר עבה, בטכנולוגיה מיוחדת נשואת פטנט - בידוד זה הינו הבידוד התרמי היעיל ביותר לגגות רעפים ויתרונו העיקרי הוא בשמירת התכונות גם לאחר כיסוי באבק.

* SW - סיבי פוליאסטר חשופים או עם ציפוי רדיד אלומיניום בודד או כפול - בידוד זה משמש בגגות רעפים ובקירות חוץ חלולים של מבנים קלים.

* רדיד אלומיניום משוריין המשמש למטרת איטום גג רעפים מחדירת מים וכן לבידוד תרמי של הגג.

  • בלוקים מבודדים בקירות – בלוקים העשויים מחומר מוקצף המכיל בועות אוויר זעירות לבידוד (איטונג) או בלוקי בטון קל מרובי חללים אשר מלאים בפוליסטירן מוקצף .
  • בלוקי "קלקר" לקירות חוץ אשר בחללים בתוכם נוצק הבטון הקונסטרוקטיבי של המבנה.
  • פוליאוריטן מוקצף – מסופק כפלטות מוכנות או ניתן להתזה על קירות וגגות.
  • פוליסטירן מוקצף באקסטרוזיה - מסופק כפלטות מוכנות.
  • צמר סלעים–המוכנס בין קירות וחיפוי גבס ואשר נפוץ בבניה מעץ.
  • חלונות–הכוללים מסנני קרינה למניעת כניסת חום על ידי קרינת אינפרה אדום.
  • חלונות כפולים – המכילים ואקום בין החלונות לבידוד חום בהולכה.

מומחה לבידוד מבנים יוכל לייעץ לכם כיצד לשלב חומרים אלה בבניה חדשה או בבית קיים, כדי לשפר את בידוד הבית.

כיצד תורם הבידוד חיסכון באנרגיה ובכסף

בעבר, הוצאות האנרגיה של משפחה ממוצעת היו נמוכות. בימים החמים היינו מפעילים מאוורר ובימים הקרים היינו מדליקים תנור ספיראלה קטן. היום, לעומת זאת, עלות האנרגיה היא מההוצאות הגבוהות בחשבון המשפחתי והיא המרכיב העיקרי בחשבון החשמל.

העלות של בניית בית בעל מקדם בידוד גבוה אמנם תהיה גבוהה יותר, אך תחסוך לנו כסף לאורך שנים רבות. בדרך זו ההשקעה משתלמת ואנו נחזיר את העלות הנוספת תוך זמן קצר. גם בבתים שבהם נושא הבידוד לוקה בחסר, ניתן לשדרג את מקדם הבידוד בעזרת מספר שינויים קטנים יחסית שעלותם תשתלם בטווח הרחוק.

הזמנת מומחה לבידוד

מומחה לבידוד בודק את הבית ומייעץ לכם כיצד לשפר את הבידוד בו:

  • הכרת החומרים המתקדמים בענף במינימום עלות תמורת מקסימום יעילות.
  • איתור באמצעות כלים פשוטים היכן ממוקמת בעיית הבידוד במבנה. באמצעות מצלמה תרמית ניתן לצלם את הבית מבחוץ בחורף או מבפנים בקיץ וכך לאבחן את האזורים הבעייתיים בבית ולשפר את הבידוד שלהם.

 

סיכום

  • אחת הבעיות העיקריות בבתים פרטיים הינו הגג, אשר מהווה נקודת תורפה בכל הקשור לבידוד. דרך הגג אנו מאבדים חום בחורף ובקיץ נכנס דרכו החום. יריעות BTI מהוות פיתרון יעיל לבעיה זו.
  • החלונות והפתחים הינם מוקדים משמעותיים בחדירת / בריחת חום מן הבית. ניתן לשפר את הבידוד שלהם באמצעות חלונות כפולים או דלתות מבודדות.
  • בבתים ישנים ניתן לחפות את הקירות בלוחות גבס פנימיים וביניהם ניתן להכניס חומרי בידוד מתאימים אשר תוארו לעיל.