כמה פעמים נקרה בדרכנו לחנות בחניון תת-קרקעי השוכן תחת שטחי פיתוח ולזכות ברחצה חינם ממים החודרים דרך התקרה ישירות על הרכבים? ואחר כך לעלות במדרגות העולות מן החניון דרך גינות ולהתפעל ממפלי המים הניגרים מהקירות?

מקרים נפוצים אלה, כמו מקרים רבים אחרים, הינם דוגמא לחדירות מים שהטיפול בהן מן הצד החיצוני של המבנה מאד קשה עד בלתי אפשרי ולא נותרת לנו ברירה אלא לטפל בהן מתוך המבנה.

אחת הדרכים הנפוצות לטיפול בבעיות אלה בשנים האחרונות הינה בשיטת הזרקה של חומרים מיוחדים, המבוססים על שרפים פולימריים התופחים במגע עם מים (חד רכיביים) , או שרפים דו רכיביים המבוססים על תגובה בין מרכיביהם.

 

סוגי חומרי ההזרקה

את סוגי חומרי ההזרקה ניתן לחלק בחלוקה גסה למספר משפחות, המאפיינות תכונה מסוימת. למשל:

  • צמיגות: חומר ההזרקה בתצורתו הגולמית יכול להיות צמיג או לחילופין דליל, כך שיוכל לזרום דרך סדקים נימיים.
  • מקדם תפיחה: חומר ההזרקה במגע עם מים (או בתגובה בין מרכיביו) תופח במידה רבה, במידה מועטה, או כמעט ולא תופח.
  • מספר הרכיבים: האם חומר ההזרקה חד רכיבי (ומגיב עם מים הקיימים בסדק בבטון), או בעל מספר רכיבים (ואז תגובתו לא תלויה בנוכחות מים).
  • סביבה: האם התוצר המוגמר זקוק לסביבה מימית על מנת לשמור על מבנהו (חומר הידרופילי – "אוהב" מים, או חומר הידרופובי – "דוחה" מים).
  • גמישות: האם התוצר הינו קשיח, גמיש או חצי גמיש.
  • חומר הבסיס: השרף יכול להיות על בסיס פוליאוריתן, ג'ל אקרילי, אורגנו מינרל, אפוקסי או אחר.


בחירת חומר ההזרקה

ברוב המקרים נעדיף לבחור חומר על בסיס פוליאוריתני חד-רכיבי, כך שהיישום שלו פשוט יותר:

  • אין צורך בחישובים מסובכים של כמות חומר א' שיש צורך להוסיף לחומר ב'.
  • בניגוד לשימוש בחומר עם יותר ממרכיב אחד, אין חשש שהחומר יגיב מוקדם מדי, אפילו בתוך המכונה.
  • יישום החומר נעשה עם מכונה פשוטה ונפוצה שהניקוי שלה לאחר השימוש (שזה נושא חשוב בפני עצמו) הוא פשוט מאד.
  • החומר מגיב רק עם המים באלמנט המטופל (יש לזכור לא לנקות את המכונה עם מים !).


בחירת שאר המאפיינים של חומר ההזרקה הרצוי תעשה על ידי התאמת תכונותיו לבעיה. למשל:

סדק בקיר מרתף שאינו מאסיבי, עלול להיות נתון לתנודות, הנמצא תחת מי תהום באופן קבוע ונתון ללחצים. התכונות להן נצפה מהשרף הנבחר יהיו אם כך:

הידרופילי – כיוון שאנו נמצאים בסביבה מימית תמידית (מי תהום).

גמיש – הקיר דינמי, נמצא תחת לחץ מים.

היכן נבצע את פעולת ההזרקה?

באופן טבעי, החדרת חומר ההזרקה תיעשה בקרבת נקודת החדירה לתוך המרתף ולאורך הסדק בבטון המוביל לחדירה זו. יש לזכור שהטיפול עם מוצרי הזרקה הינו נקודתי או לאורך הסדק הגלוי בבטון וייתכן מאד כי לאחר שנפתור את הבעיה בנקודה אחת ונעצור את נתיב יציאת המים לתוך המרתף, המים עשויים לחפש נתיב יציאה אחר ואז יש צורך בהמשך טיפול בנקודת החדירה הבאה.

שימוש בפתרון ההזרקות הוא במידה רבה "ניסוי וטעיה", אך כמובן שלקבלן מנוסה יהיו "ניחושים" יותר מושכלים.

שיטת ההזרקה

הקו המנחה בשיטה ההזרקה הוא להחדיר את החומר מפני השטח לעומק הסדק בבטון, על ידי הזרקה דרך קידוחים אלכסוניים בבטון, לאורך הסדק, בשיטת "זיג זג", אשר חוצים את הסדק לאורכו. יש לדאוג לסתימה זמנית של פני הסדק , כך שחומר ההזרקה לא ינותב לפני הבטון אלא יחדור לעומק הסדק וימלא אותו עד לסתימה מוחלטת שלו.

20230515140608.457.jpg

 

ההזרקה מתבצעת על ידי מכונה חשמלית, בדרך כלל בלחצים גבוהים, המתחברת לפיית הזרקה עם שסתום חד כיווני המקובע בתוך כל אחד מהקדחים שנקדחו.

כיוון שישנם אלמנטי בטון בעלי עוביים שונים, ניתן לשלוט בזמני התגובה של חומר ההזרקה על ידי הוספת זרז בריכוזים שונים (רק בחומרים חד-רכיביים) ובכך לגרום לחומר ההזרקה להגיב במגע עם מים בצורה איטית יותר או מהירה יותר, תלוי באורך המסלול שהוא אמור לעבור עד למילוי מלא של הסדק. בחומרים דו רכיביים ניתן לשלוט בזמן התגובה ע"י הוספת מעכב.

לסיכום, איטום בהזרקה הינו עניין מורכב המחייב יידע, ניסיון והדרכה. חברת ביטום משווקת חומרי הזרקה של אחת החברות הידועות והמובילות בעולם, אשר מוצרי ההזרקה שלה משמשים בהצלחה מזה שנים רבות בפרויקטים מורכבים ברחבי העולם. ליועצים הטכניים של חברת ביטום ידע וניסיון רב בנושא, אותם היא מעמידה לרשות לקוחותיה בארץ, לפתרון בעיות איטום מורכבות. לחצו ליצירת קשר עם ביטום.